РОЗДІЛ 3 - ЗМАГАННЯ З КУМІТЕ

1. Визначення змагання

У змаганні з куміте два учасники виходять на майданчик і протягом відведеного часу вільно виконують різні види прийомів один проти одного. Існує два види системи підрахунку очок:

1. Перемога з одного очка або іппон сьобу. Учасник, який першим набере одне повне очко або 2 пів-очка протягом відведеного часу, оголошується переможцем.

2. Перемога з трьох очок або санбон сьобу: учасник, який першим набере 3 повних очка протягом виділеного часу, оголошується переможцем.

У поєдинку або змаганні все прийоми - удари долонею, ногами і руками, повинні виконуватися з повним контролем. Відстань, необхідна для виконання прийомів, має бути достатньо близькою, щоб бути ефективною. Опоненту не має наноситися будь-яка шкода.

2. Визначення командного змагання

Команда складається з непарної кількості учасників.

Як правило, всі члени команди повинні бути присутніми на першому раунді поєдинку або змагання. Згодом, якщо в команді відсутній учасник або учасники, такий учасник або учасники стають останніми в послідовності учасників цього поєдинку.

До початку змагання повинен бути вказаний порядок, в якому будуть виступати учасники. Команда-переможець визначається кількістю окремих виграних виступів.

Існує два види командних змагань:

Поєдинки на вибування:

Кожен член команди бере участь в одному поєдинку. Потім індивідуальні результати сумуються, щоб визначити, яка команда виграла. У разі нічиєї перемога визначається за найбільшою кількістю очок відповідно до одного з таких рішень: одне очко або іппон, два пів-очка або ваза-арі, рішення суддів.

Якщо все ще є нічия, для визначення перемоги проводиться поєдинок між учасниками, обраними кожною командою.

Це називається Вирішальний поєдинок між учасниками, обраними кожною командою, або Daihyosha-ketteisen.

Цей поєдинок триває до тих пір, поки не визначиться переможець.

У цьому випадку учасник команди, який виступав раніше, може брати участь, але не більше двох разів.

Змішана команда чоловіків і жінок не допускається.

3. Визначення та критерії для нарахування очок

Області атак визначаються наступним чином:

1. голова і шия: Джодан

2. живіт, боки і спина: Чудан

Критерії для нарахування очок наступні:

1. правильне виконання і потужність техніки

2. правильна відстань і час

3. правильна постава і правильний стан духу

4. концентрований розум і дух

5. досягнення мети

Якщо всі критерії, згадані вище, були досягнуті при виконанні удару долонею, удару ногою або удару рукою, таке виконання оцінюється як іппон. Іппон може бути присуджений, навіть якщо деякі з вищезазначених критеріїв не досягнуті, в таких ситуаціях:

1. успішне ухилення від атаки при виконанні ефективної контратаки або де-ай;

2. виведення супротивника з рівноваги і проведення ефективної атаки;

3. виконання серії послідовних атак, кожна з яких досягає своєї мети;

4. якщо противник виявляється беззахисним.

Якщо прийом виконаний добре, але не оцінюється як іппон, він оцінюється як ваза-арі; дві половини одного очка складають іппон.

Якщо обидва учасники рухаються і виконують прийом одночасно, це називається ай-учі: в цьому випадку атаки скасовують одна одну і очки не набираються.

4. Критерії визначення результату поєдинку

Якщо жоден з двох учасників не набрав повний бал за відведений час, кожен суддя виносить своє рішення щодо результату поєдинку або змагання. Результат поєдинку або змагання визначається рішенням всіх суддів разом.

Якщо обидва спортсмени отримують травми або з інших причин не можуть продовжити поєдинок, судді виносять своє рішення щодо результату поєдинку або змагання.

Наступні елементи допомагають визначити результат поєдинку:

1. набрані очки;

2. винесені попередження або хансоку-чуй;

3. вихід за межами майданчика або джоган чуй;

4. застереження або кейкоку;

5. якщо один учасник більше домінував в цьому поєдинку;

6. вміння і потужність технік, що демонструються;

7. бойовий дух і зусилля, проявлені учасником;

8. правильний стан духу, що демонструється учасником;

9. кількість атак, виконаних одним учасником в порівнянні з іншим.

Результат поєдинку або змагання в кінцевому підсумку визначається Головним суддею, який приймає до уваги рішення всіх суддів.

Якщо результат поєдинку або змагання не може бути вирішений, тоді оголошується нічия або хікі-вакі.

5. Повторний поєдинок (сай-сіай) і другий повторний поєдинок (сай-сай-сіай)

У ситуації хікі-ваки проводиться ще один поєдинок. Цей повторний поєдинок називається сай-сіай. Якщо цей поєдинок-реванш закінчується хікі-ваки, буде проведено другий повторний поєдинок під назвою сай-сай-сіай.

Проте, Головний суддя може винести рішення про те, що такий другий повторний поєдинок є поєдинком саккі-дорі, що означає, що учасник, який посів перше місце, оголошується переможцем.

Після другого повторного поєдинку судді повинні визначити переможця.

На чемпіонатах світу, а також національних чемпіонатах у фінальному поєдинку такого змагання проводиться стільки повторних поєдинків, скільки необхідно для визначення переможця.

6. Дискваліфікація (хансоку)

Наступні елементи строго заборонені:

1. надмірний контакт;

2. виконання небезпечних кидків і атака в область суглобів;

3. затягування часу без виконання атаки;

4. використання провокаційних висловів і слів або насмішок;

5. атака головою;

6. колючий удар рукою або нукіте;

7. навмисна атака в область паху;

8. навмисна атака після того, як прозвучало "Яме" або "Джоган".

Якщо був здійснений будь-який з перерахованих вище елементів, приймаються наступні рішення:

1. Якщо який-небудь елемент був ідентифікований, але був не настільки серйозним, щоб нанести травму або збиток учаснику, виноситься попередження або кейкоку. Це попередження не впливає на суддівське рішення, але якщо в тому ж поєдинку виноситься друге попередження, це може привести до дискваліфікації порушника, а інший учасник буде оголошений переможцем.

2. Якщо елемент був ідентифікований як серйозний, і існує очевидний намір, або якщо учасник отримав серйозну травму або збиток, порушнику оголошується дискваліфікація або хансоку, а інший учасник оголошується переможцем.

Будь-який учасник, якому двічі була оголошена дискваліфікація або хансоку під час турніру, не має права продовжувати брати участь в цьому турнірі.

7. Вихід за межі майданчика (джогай)

Якщо учасник торкається землі поза межами майданчика будь-якою частиною тіла, виноситься застереження, яке вказує на вихід за межі майданчика або джоган кейкоку. Якщо це відбувається вдруге, виноситься попередження про вихід за межі майданчика або джоган чуй. Якщо це відбувається в третій раз, порушнику оголошується дискваліфікація за вихід за межі майданчика або джоган хансоку, а інший учасник оголошується переможцем.

8. Відсутність захисту (мубобі)

Спортсмен отримує зауваження мубобі-кейкоку (перше попередження за відсутність захисту), мубобі-чуй (друге попередження) і мубобі-хансоку (програш через відсутність захисту) в наступних випадках:

a - якщо очевидно, що учасник не прикладає ніяких оборонних зусиль і отримує удар, він отримує відповідне попередження за відсутність захисту, а інший учасник - відповідну догану або хансоку;

б - якщо встановлено, що учасник не проявляє бойовий дух.

Навіть якщо учасник не отримує удар, він все одно може отримати догану за відсутність захисту, або застереження, або попередження, або дискваліфікацію, якщо суддя вважатиме, що ситуація була небезпечною. В цьому випадку інший учасник оголошується переможцем.

9. Абсолютна дискваліфікація

1. Наступні ситуації тягнуть за собою дискваліфікацію спортсмена і оголошення його опонента переможцем:

- відсутність реакції на команди Головного судді;

- використання мови спілкування, що суперечить духу карате-до;

- поведінка, що ганьбить дух карате-до.

Будь-який спортсмен, який отримав абсолютну дискваліфікацію, не має права брати подальшу участь в даних змаганнях.

Винятки можуть обговорюватися між що беруть участь суддями і Старшим рефері.

Деталі абсолютної дискваліфікації повинні бути обговорені суддями і надані відповідним секретарям, які вписують ці дані в відповідну форму, яка надається Старшому рефері.

Якщо команда зробила серйозне порушення, вся команда отримує абсолютну дискваліфікацію, а інша команда оголошується переможцем.

10. Неможливість продовжувати поєдинок (кікен)

Якщо спортсмен не може продовжувати участь в поєдинку, то переможцем автоматично стає його опонент.

Спортсмен, який добровільно відмовляється від продовження поєдинку, відсторонюється від участі в наступних поєдинках і змаганнях.

11. Травми

Якщо учасник не може продовжити поєдинок через травму, судді вирішують, чи слід оголосити кікен або неможливість продовжувати поєдинок. В такому випадку інший учасник оголошується переможцем.

Якщо обидва спортсмени отримали травми, але не було порушень, поєдинок зупиняється і приймається рішення щодо результату поєдинку.

Якщо офіційний лікар вирішує, що учасник не може продовжувати змагання, поєдинок зупиняється і учасник отримує кікен. Лікар визначає, чи може травмований учасник брати участь в подальших поєдинках або змаганнях. Якщо учасник може брати участь в наступних поєдинках і змаганнях лікар повідомляє про це Старшому рефері.

12. Необхідні посадові особи

На майданчику повинні бути присутніми наступні посадові особи:

Один арбітр

Один головний суддя

Один суддя

13. Час змагання

Виділений час для поєдинку або змагання складає 2, 3 або 5 хвилин.

Головний суддя починає поєдинок фразою: Хадзіме, з якої починається зворотний відлік.

Зворотний відлік переривається, якщо звучить фраза Яме або Джодан (вихід за межі майданчика).

Зворотний відлік поновлюється, коли звучить фраза: Цузукете хадзіме.

Якщо відведений час поєдинку минув, хронометрист повідомляє про це Головному судді, і, таким чином, поєдинок закінчується.

Хронометрист повинен стежити за часом за секундоміром і інформувати суддів про те, що до кінця поєдинку залишилось 30 секунд одним ударом в гонг і двома ударами в гонг про закінчення часу поєдинку.

Секретар, використовуючи відповідні протоколи записів, веде записи про очки і результат поєдинку або змагання, відповідно від оголошень, які робить Головний суддя.

14 Процедури та операції

Головний суддя закликає учасників вишикуватися в лінію, виконати уклін суддям або шомен, а потім поклонитися один одному (о-тага-ні).

Два учасники стають на відповідні позиції і кланяються один одному.

В кінці поєдинку або змагання Головний суддя закликає учасників вишикуватися в лінію і поклонитися один одному і суддям.

Головний суддя перериває поєдинок фразою "Яме" або "Джоган" в наступних ситуаціях:

1. одне очко або іппон або два полуочка або ваза-арі;

2. якщо учасникам потрібно привести в порядок форму або Головний суддя повинен дати їм пораду;

3. є які-небудь елементи, які можуть привести до дискваліфікації, травми або нещасного випадку;

4. Арбітр вказує перервати поєдинок або змагання за вказівкою судді і Головний суддя вважає це за необхідне;

5. ситуація в поєдинку або оточенні вважається небезпечною;

6. учасник торкається ділянок за межами майданчика будь-якою  частиною тіла

7. час поєдинку чи змагання вийшов.

Якщо під час поєдинку чи змагання помічено що-небудь з перерахованого вище, судді повідомляють про це за допомогою свистка та відповідного жесту прапорцем Головному судді.

За необхідності, Головний суддя проводить консультації з суддями і вносить відповідні рекомендації або виправлення. Обговорення відбувається в присутності Арбітра. Якщо судді не згодні, то рішення приймається за принципом більшості голосів, і Головний суддя виносить остаточне рішення.

Потім Головний суддя потім дає команду відновити поєдинок або Цузукете хадзіме, і поєдинок продовжується.

Учасник може попросити перервати поєдинок запросивши тайм-аут в наступних ситуаціях, які, можливо, не були помічені Головним суддею: нещасний випадок, травма або хвороба. Проте, поєдинок не переривається до тих пір, поки Головний суддя не оголошує перерву.

Коли приходить час визначати результат поєдинку або змагання, Головний суддя використовує голосову команду або свисток, щоб вказати, що прийшов час прийняття рішення або хантей. Потім судді виносять своє рішення, використовуючи прапорець або прапорці.

Прийнявши до уваги рішення кожного з суддів, Головний суддя оголошує результати поєдинку або змагання.

15 Необхідне обладнання

1. Свистки - по одному на кожну офіційну особу;

2. Червоні та білі прапорці - пара для кожного судді;

3. Секундомір

4. Гонг

5. Офіційні форми для суддів-секретарів, включаючи копію для Арбітра;

6. Червоні пов'язки, щоб відрізняти учасників - розміри такої пов'язки, яку зав'язують на талії, жодним чином не повинні заважати учаснику під час поєдинку або змагання;

7. Щитки для рук;

8. Захист грудей для жінок - за бажанням;

9. Капа.

Більше інформації про обладнання, про яке йдеться у пунктах 7, 8 і 9, можна знайти в конкретних протоколах, що надаються для кожного турніру.