РОЗДІЛ 3 - ЗМАГАННЯ З КУМІТЕ

1. Визначення змагання

У змаганні з куміте два учасники виходять на майданчик і протягом відведеного часу вільно виконують різні види прийомів один проти одного. Існує два види системи підрахунку очок:

1. Перемога з одного очка або іппон сьобу. Учасник, який першим набере одне повне очко або 2 пів-очка протягом відведеного часу, оголошується переможцем.

2. Перемога з трьох очок або санбон сьобу: учасник, який першим набере 3 повних очка протягом виділеного часу, оголошується переможцем.

У поєдинку або змаганні все прийоми - удари долонею, ногами і руками, повинні виконуватися з повним контролем. Відстань, необхідна для виконання прийомів, має бути достатньо близькою, щоб бути ефективною. Опоненту не має наноситися будь-яка шкода.

2. Визначення командного змагання

Команда складається з непарної кількості учасників.

Як правило, всі члени команди повинні бути присутніми на першому раунді поєдинку або змагання. Згодом, якщо в команді відсутній учасник або учасники, такий учасник або учасники стають останніми в послідовності учасників цього поєдинку.

До початку змагання повинен бути вказаний порядок, в якому будуть виступати учасники. Команда-переможець визначається кількістю окремих виграних виступів.

Існує два види командних змагань:

Поєдинки на вибування:

Кожен член команди бере участь в одному поєдинку. Потім індивідуальні результати сумуються, щоб визначити, яка команда виграла. У разі нічиєї перемога визначається за найбільшою кількістю очок відповідно до одного з таких рішень: одне очко або іппон, два пів-очка або ваза-арі, рішення суддів.

Якщо все ще є нічия, для визначення перемоги проводиться поєдинок між учасниками, обраними кожною командою.

Це називається Вирішальний поєдинок між учасниками, обраними кожною командою, або Daihyosha-ketteisen.

Цей поєдинок триває до тих пір, поки не визначиться переможець.

У цьому випадку учасник команди, який виступав раніше, може брати участь, але не більше двох разів.

Змішана команда чоловіків і жінок не допускається.

3. Визначення та критерії для нарахування очок

Області атак визначаються наступним чином:

1. голова і шия: Джогай

2. живіт, боки і спина: Чудан

Критерії для нарахування очок наступні:

1. правильне виконання і потужність техніки

2. правильна відстань і час

3. правильна постава і правильний стан духу

4. концентрований розум і дух

5. досягнення мети

Якщо всі критерії, згадані вище, були досягнуті при виконанні удару долонею, удару ногою або удару рукою, таке виконання оцінюється як іппон. Іппон може бути присуджений, навіть якщо деякі з вищезазначених критеріїв не досягнуті, в таких ситуаціях:

1. успішне ухилення від атаки при виконанні ефективної контратаки або де-ай;

2. виведення супротивника з рівноваги і проведення ефективної атаки;

3. виконання серії послідовних атак, кожна з яких досягає своєї мети;

4. якщо противник виявляється беззахисним.

Якщо прийом виконаний добре, але не оцінюється як іппон, він оцінюється як ваза-арі; дві половини одного очка складають іппон.

Якщо обидва учасники рухаються і виконують прийом одночасно, це називається ай-учі: в цьому випадку атаки скасовують одна одну і очки не набираються.

4. Критерії визначення результату поєдинку

Якщо жоден з двох учасників не набрав повний бал за відведений час, кожен суддя виносить своє рішення щодо результату поєдинку або змагання. Результат поєдинку або змагання визначається рішенням всіх суддів разом.

Якщо обидва спортсмени отримують травми або з інших причин не можуть продовжити поєдинок, судді виносять своє рішення щодо результату поєдинку або змагання.

Наступні елементи допомагають визначити результат поєдинку:

1. набрані очки;

2. винесені попередження або хансоку-чуй;

3. вихід за межами майданчика або джогай-чуй;

4. застереження або кейкоку;

5. якщо один учасник більше домінував в цьому поєдинку;

6. вміння і потужність технік, що демонструються;

7. бойовий дух і зусилля, проявлені учасником;

8. правильний стан духу, що демонструється учасником;

9. кількість атак, виконаних одним учасником в порівнянні з іншим.

Результат поєдинку або змагання в кінцевому підсумку визначається Головним суддею, який приймає до уваги рішення всіх суддів.

Якщо результат поєдинку або змагання не може бути вирішений, тоді оголошується нічия або хікі-вакі.

5. Повторний поєдинок (сай-сіай) і другий повторний поєдинок (сай-сай-сіай)

У ситуації хікі-ваки проводиться ще один поєдинок. Цей повторний поєдинок називається сай-сіай. Якщо цей поєдинок-реванш закінчується хікі-ваки, буде проведено другий повторний поєдинок під назвою сай-сай-сіай.

Проте, Головний суддя може винести рішення про те, що такий другий повторний поєдинок є поєдинком саккі-дорі, що означає, що учасник, який  перший отримав очко, оголошується переможцем.

Після другого повторного поєдинку судді повинні визначити переможця.

На чемпіонатах світу, а також національних чемпіонатах у фінальному поєдинку такого змагання проводиться стільки повторних поєдинків, скільки необхідно для визначення переможця.

6. Дискваліфікація (хансоку)

Наступні елементи строго заборонені:

1. надмірний контакт;

2. виконання небезпечних кидків і атака в область суглобів;

3. затягування часу без виконання атаки;

4. використання провокаційних висловів і слів або насмішок;

5. атака головою;

6. колючий удар рукою або нукіте;

7. навмисна атака в область паху;

8. навмисна атака після того, як прозвучало "Яме" або "Джогай".

Якщо був здійснений будь-який з перерахованих вище елементів, приймаються наступні рішення:

1. Якщо який-небудь елемент був ідентифікований, але був не настільки серйозним, щоб нанести травму або збиток учаснику, виноситься попередження або кейкоку. Це попередження не впливає на суддівське рішення, але якщо в тому ж поєдинку виноситься друге попередження, це може привести до дискваліфікації порушника, а інший учасник буде оголошений переможцем.

2. Якщо елемент був ідентифікований як серйозний, і існує очевидний намір, або якщо учасник отримав серйозну травму або збиток, порушнику оголошується дискваліфікація або хансоку, а інший учасник оголошується переможцем.

Будь-який учасник, якому двічі була оголошена дискваліфікація або хансоку під час турніру, не має права продовжувати брати участь в цьому турнірі.

7. Вихід за межі майданчика (джогай)

Якщо учасник торкається землі поза межами майданчика будь-якою частиною тіла, виноситься застереження, яке вказує на вихід за межі майданчика або джоган кейкоку. Якщо це відбувається вдруге, виноситься попередження про вихід за межі майданчика або джоган чуй. Якщо це відбувається в третій раз, порушнику оголошується дискваліфікація за вихід за межі майданчика або джоган хансоку, а інший учасник оголошується переможцем.

8. Відсутність захисту (мубобі)

Спортсмен отримує зауваження мубобі-кейкоку (перше попередження за відсутність захисту), мубобі-чуй (друге попередження) і мубобі-хансоку (програш через відсутність захисту) в наступних випадках:

a - якщо очевидно, що учасник не прикладає ніяких оборонних зусиль і отримує удар, він отримує відповідне попередження за відсутність захисту, а інший учасник - відповідну догану або хансоку;

б - якщо встановлено, що учасник не проявляє бойовий дух.

Навіть якщо учасник не отримує удар, він все одно може отримати догану за відсутність захисту, або застереження, або попередження, або дискваліфікацію, якщо суддя вважатиме, що ситуація була небезпечною. В цьому випадку інший учасник оголошується переможцем.

9. Абсолютна дискваліфікація

1. Наступні ситуації тягнуть за собою дискваліфікацію спортсмена і оголошення його опонента переможцем:

- відсутність реакції на команди Головного судді;

- використання мови спілкування, що суперечить духу карате-до;

- поведінка, що ганьбить дух карате-до.

Будь-який спортсмен, який отримав абсолютну дискваліфікацію, не має права брати подальшу участь в даних змаганнях.

Винятки можуть обговорюватися між що беруть участь суддями і Старшим рефері.

Деталі абсолютної дискваліфікації повинні бути обговорені суддями і надані відповідним секретарям, які вписують ці дані в відповідну форму, яка надається Старшому рефері.

Якщо команда зробила серйозне порушення, вся команда отримує абсолютну дискваліфікацію, а інша команда оголошується переможцем.

10. Неможливість продовжувати поєдинок (кікен)

Якщо спортсмен не може продовжувати участь в поєдинку, то переможцем автоматично стає його опонент.

Спортсмен, який добровільно відмовляється від продовження поєдинку, відсторонюється від участі в наступних поєдинках і змаганнях.

11. Травми

Якщо учасник не може продовжити поєдинок через травму, судді вирішують, чи слід оголосити кікен або неможливість продовжувати поєдинок. В такому випадку інший учасник оголошується переможцем.

Якщо обидва спортсмени отримали травми, але не було порушень, поєдинок зупиняється і приймається рішення щодо результату поєдинку.

Якщо офіційний лікар вирішує, що учасник не може продовжувати змагання, поєдинок зупиняється і учасник отримує кікен. Лікар визначає, чи може травмований учасник брати участь в подальших поєдинках або змаганнях. Якщо учасник може брати участь в наступних поєдинках і змаганнях лікар повідомляє про це Старшому рефері.

12. Необхідні посадові особи

На майданчику повинні бути присутніми наступні посадові особи:

Один арбітр

Один головний суддя

Один суддя

13. Час змагання

Виділений час для поєдинку або змагання складає 2, 3 або 5 хвилин.

Головний суддя починає поєдинок фразою: Хадзіме, з якої починається зворотний відлік.

Зворотний відлік переривається, якщо звучить фраза Яме або Джодан (вихід за межі майданчика).

Зворотний відлік поновлюється, коли звучить фраза: Цузукете хадзіме.

Якщо відведений час поєдинку минув, хронометрист повідомляє про це Головному судді, і, таким чином, поєдинок закінчується.

Хронометрист повинен стежити за часом за секундоміром і інформувати суддів про те, що до кінця поєдинку залишилось 30 секунд одним ударом в гонг і двома ударами в гонг про закінчення часу поєдинку.

Секретар, використовуючи відповідні протоколи записів, веде записи про очки і результат поєдинку або змагання, відповідно від оголошень, які робить Головний суддя.

14 Процедури та операції

Головний суддя закликає учасників вишикуватися в лінію, виконати уклін суддям або шомен, а потім поклонитися один одному (о-тага-ні).

Два учасники стають на відповідні позиції і кланяються один одному.

В кінці поєдинку або змагання Головний суддя закликає учасників вишикуватися в лінію і поклонитися один одному і суддям.

Головний суддя перериває поєдинок фразою "Яме" або "Джогай" в наступних ситуаціях:

1. одне очко або іппон або два полуочка або ваза-арі;

2. якщо учасникам потрібно привести в порядок форму або Головний суддя повинен дати їм пораду;

3. є які-небудь елементи, які можуть привести до дискваліфікації, травми або нещасного випадку;

4. Арбітр вказує перервати поєдинок або змагання за вказівкою судді і Головний суддя вважає це за необхідне;

5. ситуація в поєдинку або оточенні вважається небезпечною;

6. учасник торкається ділянок за межами майданчика будь-якою  частиною тіла

7. час поєдинку чи змагання вийшов.

Якщо під час поєдинку чи змагання помічено що-небудь з перерахованого вище, судді повідомляють про це за допомогою свистка та відповідного жесту прапорцем Головному судді.

За необхідності, Головний суддя проводить консультації з суддями і вносить відповідні рекомендації або виправлення. Обговорення відбувається в присутності Арбітра. Якщо судді не згодні, то рішення приймається за принципом більшості голосів, і Головний суддя виносить остаточне рішення.

Потім Головний суддя потім дає команду відновити поєдинок або Цузукете хадзіме, і поєдинок продовжується.

Учасник може попросити перервати поєдинок запросивши тайм-аут в наступних ситуаціях, які, можливо, не були помічені Головним суддею: нещасний випадок, травма або хвороба. Проте, поєдинок не переривається до тих пір, поки Головний суддя не оголошує перерву.

Коли приходить час визначати результат поєдинку або змагання, Головний суддя використовує голосову команду або свисток, щоб вказати, що прийшов час прийняття рішення або хантей. Потім судді виносять своє рішення, використовуючи прапорець або прапорці.

Прийнявши до уваги рішення кожного з суддів, Головний суддя оголошує результати поєдинку або змагання.

15 Необхідне обладнання

1. Свистки - по одному на кожну офіційну особу;

2. Червоні та білі прапорці - пара для кожного судді;

3. Секундомір

4. Гонг

5. Офіційні форми для суддів-секретарів, включаючи копію для Арбітра;

6. Червоні пов'язки, щоб відрізняти учасників - розміри такої пов'язки, яку зав'язують на талії, жодним чином не повинні заважати учаснику під час поєдинку або змагання;

7. Щитки для рук;

8. Захист грудей для жінок - за бажанням;

9. Капа.

Більше інформації про обладнання, про яке йдеться у пунктах 7, 8 і 9, можна знайти в конкретних протоколах, що надаються для кожного турніру.

Додаток

1. Конкретні рекомендації з кіхон іппон куміте

Початок поєдинку або змагання

1. Після виклику на майданчик два обраних учасника встають на зазначені вихідні позиції і кланяються один одному.

2. Головний суддя починає поєдинок за допомогою голосової команди: Хадзіме.

Примітка. Червона сторона завжди починає першою. Потім атаки чергуються між сторонами.

Техніки атаки

1. Удар долонею в обличчя або джодан ой-дзукі - удар трохи нижче носа і в цю область, а також в нижню частину підборіддя.

2. Удар долонею в живіт або чудан ой-дзукі - удар в сонячне сплетіння.

3. Удар ногою в живіт або чудан мае-гері задньою ногою, спрямований на сонячне сплетіння.

Примітка: описані вище техніки виконуються правою рукою і правою ногою. Якщо поєдинок закінчується з рахунком нічия, вищезгадані техніки повторюються, але лівою рукою і лівою ногою.

4. Атакуючий повинен перебувати на відповідній дистанції по відношенню до опонента. З кроком назад він виконує нижній блок або гердан-бару. Атакуючий чітко оголошує атаку перед виконанням.

Примітка: для виконання переднього удару ногою або мае-гері обидві руки витягнуті уздовж тіла.

5. Після завершення або послідовності атаки і захисту обидва учасники одночасно повертаються у вихідну позицію або шизентай. Атакуючий учасник робить крок назад, щоб повернутися у вихідну позицію, в той час як учасник, що захищається, робить крок вперед, щоб зробити те ж саме.

Примітка. Якщо відстань між учасниками не достатня, Головний суддя або судді вказують учасникам як відрегулювати дистанцію відповідним чином.

Техніки захисту

1. Учасник, що захищається може використовувати будь-яку техніку блокування і переміщення корпусу.

2.Рівень і місце контратаки також обираються довільно. Контратака виконується одиничною технікою.

Додаткова інформація

1. Кожна атака і, відповідно, захист виконуються тільки по одному разу.

2. Кожен учасник має лише один киай (емоційний вигук, викид енергії)

Результат поєдинку або змагання

1. Результат поєдинку або події визначається Головним суддею і 4 суддями.

2. Якщо в результаті вийшла нічия, знову виконуються ті самі атаки, але з лівого боку.

Після цього має бути прийнято рішення про оголошення переможця.

Заборонені елементи

Заборонені елементи при атаках

1. Забороняється симулювати рухи, провокуючи реакцію того, хто захищається, після чого проводити атаку.

2. Забороняється робити випад в сторону опонента або більше одного базового кроку вперед для атаки.

3. З вихідної позиції або шизентай атака повинна проводитися по прямій лінії вперед. Атакуючий не повинен змінювати свій рух і виконувати атаки у напрямку руху опонента.

Примітка: при виконання техніки з кроком вперед нога атакуючого повинна ставати між ніг опонента, як того вимагає базова техніка.

4. Атаки на рівні обличчя і на рівні живота, які виконуються за допомогою різких рухів, таких як притискання руки вниз, коли опонент виконує блокуючу техніку.

5. Заборонено занадто швидко відводити руку, після виконання атаки.

Заборонені елементи при захисті

1. Забороняються будь-які удари або контакт з атакуючим учасником, крім техніки блокування, яка повинна бути виконана.

Примітка: Будь-який контакт з іншим учасником, крім як для виконання техніки блокування, заборонений.

2. Заборонена комбінація технік; підсічки ніг, кидки і заломи суглобів.

3. При виконанні техніки блокування на рівні живота, блокувати опонента в лікті.

Примітка. Правильне блокування виконується на зап'ясті атакуючого учасника.

4. Під час виконання техніки блокування на рівні обличчя, заборонені будь-які сильні рухи, які можуть привести до втрати рівноваги атакуючого учасника.

5. Забороняється занадто швидко прибирати руку після проведення контратаки.

Дискваліфікація

1. При виявленні забороненого елемента Головний суддя і судді радяться і виносять своє рішення щодо ступеня серйозності порушення і виносять відповідний догану, застереження або кейкоку, попередження або чуй, оголошують дискваліфікацію або хансоку або абсолютну дискваліфікацію або шіккаку.

2. Додаткову інформацію див. в розділі «Критерії, що ведуть до дискваліфікації» (хансоку) документа «Правила турніру».

2. Конкретні рекомендації з джиу іппон куміте

Початок поєдинку

1. Після виклику на майданчик два обраних учасника встають на зазначені вихідні позиції і кланяються один одному.

2. Головний суддя починає поєдинок за допомогою голосової команди: Хадзіме.

Коли обидва учасники стають в позиції готовності до поєдинку або камае, червона сторона завжди починає першою. Після завершення послідовності атаки, захисту і контратаки, обидва учасники стають в позиції готовності до поєдинку або камае на відповідній відстані або мааі, потім повертаються на вихідні позиції в позиції готовності до поєдинку або камае. Потім обидва учасники чекають команди Головного судді про відновлення поєдинку і визначення, яка зі сторін проводить атаку.

3. Спортсмени займають довільні позиції готовності до поєдинку або камае, але в змаганнях юніорів слід звернути увагу на те, щоб вони зберігали положення рук перед собою.

4. Після того, як всі атаки виконані з обох сторін, учасники повертаються на певні вихідні позиції і чекають рішення суддів.

5. Обидва учасники повинні носити захисні пристосування для рук відповідно до документа «Правила турнірів».

Техніки атаки

1. Удар кулаком в обличчя або джодан ой-дзукі - удар трохи нижче носа і в цю область, а також в нижню частину підборіддя.

2. Удар кулаком в живіт або чудан ой-дзукі - удар в сонячне сплетіння.

3. Удар ногою в живіт або чудан мае-гері задньою ногою, спрямований в сонячне сплетіння.

Примітка: описані вище прийоми виконуються правою рукою і правою ногою. Якщо поєдинок закінчується з рахунком нічия, вищезгадані техніки повторюються, але лівою рукою і лівою ногою.

4. Атакуючий повинен перебувати на відповідній дистанції по відношенню до опонента і чітко оголошувати атаку перед виконанням.

Примітка. Якщо відстань між учасниками не достатня, Головний суддя або судді вказують учасникам, як відрегулювати дистанцію відповідним чином.

Техніки захисту

1. Учасник, що захищається, може використовувати будь-яку техніку блокування і переміщення корпусу.

2.Рівень і місце контратаки також обираються довільно. Контратака виконується одиничної технікою.

Додаткова інформація

1. Кожна атака і, відповідно, захист виконуються тільки по одному разу.

2. Кожен учасник має тільки один киай (емоційний вигук, викид енергії).

3. Учасник повинен починати атаку, коли дистанція для атаки або мааі достатня.

Якщо видно, що дистанція для атаки достатня, але атака не виконується, це вважається порушенням.

4. Учасник, що захищається, не повинен відступати занадто далеко, створюючи більшу дистанцію від атакуючого учасника, ніж необхідно.

5. Симуляція руху або кенсей не допускається.

Заборонені елементи

Заборонені елементи атаки

1. Занадто коротка дистанція, нахил тіла до опонента.

2. Занадто швидке відведення руки, якою виконується атака.

3. Контакт або удар опонента.

4. Блокування або зміщення тіла під час контратаки.

5. Захоплення або тримання противника.

Заборонені елементи захисту

1. Вихід за межі майданчика 3 рази. У перший раз виноситься застереження або кейкоку, в другій - попередження або чуй, в третій - дискваліфікація або хансоку.

2. Одночасна атака і блокування.

Примітка. Додаткову інформацію див. в розділі «Критерії, що призводять до дискваліфікації» (хансоку) документа «Правила турнірів».

3 Конкретні керівні принципи суддівства кіхон іппон куміте і джиу іппон куміте

Стан духу опонентів

1. Правильні манери

2. Бойовий дух і зусилля

3. Зоровий контакт

4. Рівновага і готовність

Відстань або мaai

1. Правильна відстань і кут техніки до цільової області.

2. Правильний час блокування і правильне блокування атак на зап'ясті і щиколотці противника, а також правильне відхилення від атаки і переміщення тіла з лінії атаки.

3. Правильність виконання техніки блокування і зміщення тіла відповідно до рухів противника.

4. Правильний вибір контратаки з позиції захисту і в залежності від дистанції і швидкості виконання цього елемента.

5. Нерухомість опорної ноги при виконанні послідовності блокування або атаки.

Концентрація сили

1. Ступінь використання тіла для створення центру сили.

2. Плавне обертання стегон і руху ніг і правильний напрямок тіла і техніки.

3. Правильна позиція і постава, а також ступінь перетворення частин тіла в «зброю» атаки і захисту.

4. Правильний киай (раптовий вокальний викид енергії або духу і сили).

4 Конкретні рекомендації з джиу куміте

1. Ці турніри проводяться з дотриманням вимог "Правил турнірів».

2. Вікова група 11-12 років: 8 кращих спортсменів беруть участь у вільних спарингах або джиу куміте. Спортсмени повинні мати капи, накладки на руки. Дівчата можуть використовувати протектори для тіла.

3. Вікова група 13-15 років: спортсмени повинні мати капи, накладки на руки. Дівчата можуть використовувати протектори для тіла.

4. Вікова група 16-18 років: спорстмени повинні мати капи, накладки. Дівчата можуть використовувати протектори для тіла.